Chrystal Caves en Atherton Tablelands - Reisverslag uit Atherton, Australië van Mirjam - WaarBenJij.nu Chrystal Caves en Atherton Tablelands - Reisverslag uit Atherton, Australië van Mirjam - WaarBenJij.nu

Chrystal Caves en Atherton Tablelands

Door: Mirjam

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

13 Augustus 2014 | Australië, Atherton

Vandaag koffers weer ingepakt en vertrokken naar de Crystal Caves and Atherton Tablelands. Bye bye Port Douglas! We zijn gestopt bij het lookout point en hebben nog wat prachtige foto's gemaakt. Verder op zijn we nog een keer gestopt voor een milkshake in Palm Cove, nieuwsgierig naar deze bij Sydniers bekende badplaats. Leuk om gezien te hebben maar verder niet heel bijzonder. Bij Cairns zoeken we naar de afslag voor de Crystal Caves omdat ik eerder deze week een afslag heb gezien. We rijden zo'n 10 kilometer landinwaarts en komen er snel aan. Na een paar 100 meter lopen - met Tim op mijn rug omdat zijn been nog zeer doet, wat een work out!- komen we bij een semi-militaire g hole aan de heldere Freshwater Creek, een belangrijke bron voor de watervoorziening van Cairns. Ik beloof Merel op de terug weg hier te gaan zwemmen. Na een kilometer bergopwaarts kunnen we niet verder en zijn we via wat rotsen naar de waterval gelopen. Waar zijn de grotten? Dit is het en Merel trekt haar bikini aan en gaat het heldere water in. Tim balanceert van de ene rots naar de andere en ik geniet van het koude heldere water. Na een poos gaan we terug, het is in inmiddels bijna 14 uur en we moeten nog een behoorlijk stuk naar Atherton.

We rijden terug naar Cairns en pakken daar de afslag naar Atherton Tablelands. Met wat haarspeldbochten kronkelen we de berg op, onder de kabelbaan door waar we eerder deze week mee naar Kuranda zijn geweest. Gelukkig wordt het al snel een rechte weg waar we gas kunnen geven naar Mareeba en Atherton. Prachtig landschap met coffee en bananenplantages, groene heuvels in de verte, eucalyptusbomen langs de weg die aan de onderkant verschroeid zijn (het schijnt zo te zijn dat de eucalyptus boom dan ontploft en zich zo beter kan voortplanten) en brandgangen erachter. In de verte zien we rook, dus of er is een bosbrand of er worden brandgangen aangelegd. Even verderop worden de termietenheuvels steeds groter, tot wel 1,5 meter hoog en minstens zo dik! We zijn onderweg nog gestopt voor een homemade ijsje en zijn rond half 4 in Atherton aangekomen. En dan valt het kwartje als we een reclame zien voor de Crystal Caves(!) en dus niet Cascades:-). We vinden deze snel in dit niet al te grote stadje. Het blijkt een soort winkel te zijn met een binnenroute waar een excentrieke Nederlander haren geleden kristallen uit de hele wereld bij elkaar heeft gebracht. We krijgen alledrie een mijnwerkerscap op met verlichting en vermaken ons hier tot bijna sluitingstijd. We moeten opschieten als we nog van het landschap willen zien. Het wordt rond 6 uur donker. Uiteindelijk rijden we naar Hilleron (?) look out point en kunnen ver kijken naar de bergen/tables. We hebben besloten terug te rijden naar Cairns omdat de reis van 90 km mee viel maar ook omdat dit stadje wat spookachtig aan doet met de ondergaande zon en het wat stil en leeg over komt omdat we bijna niemand op straat zien. Niet echt gezellig!

Op de terugweg hebben we een fantastisch uitzicht met de ondergaande zon en rijden al fotograferend het donker tegemoet. We rijden achter een auto aan op de verder redelijk verlaten weg (wel zo prettig als je auto hier geen lekke band krijgt:-)) en hebben een mooie view op Cairns by night als we de berg weer kronkelend afrijden.

In Cairns rijden we naar het bij ons inmiddels bekende Hotel Cairns maar zij zijn volgeboekt. Aan de overkant bij Holiday Inn is er wel plaats en nadat we gesetteld zijn, wordt het zwembad nog even verkend en duiken we de lobby met WiFi in:-).

Morgen terug naar Sydney!