Jonah's, Whalebeach en Bather Pavilion op Balmoral - Reisverslag uit Sydney, Australië van Mirjam - WaarBenJij.nu Jonah's, Whalebeach en Bather Pavilion op Balmoral - Reisverslag uit Sydney, Australië van Mirjam - WaarBenJij.nu

Jonah's, Whalebeach en Bather Pavilion op Balmoral

Door: Mirjam

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

01 Augustus 2014 | Australië, Sydney

Vannacht besloten tijdens een wakker jetlag uurtje om de trip naar de Great Barreer Reef met een paar dagen te verlengen. Er is nog zoveel te zien en te doen waar ik al surfend achterkom zoals de Skyrail bij Cairns, de Chrystal Caves, Atherton Table Land en de Wildlife Zoo. En daarbij wordt het wat kouder in Sydney. In de ochtend ga ik met Caren naar het reisbureau om dit te regelen met een aardige kerel van Belgische afkomst die ons nog allerlei tips geeft.

Vandaag lijkt het wat kouder en we besluiten niet naar Bronte beach - naast het bekende Bondi beach- te gaan omdat het te koud lijkt om te zwemmen. Caren heeft als tip Whale beach, een heel mooi strand naar het noorden waar naast een rockpool ook veel stenen en rotsen liggen waarover de kids kunnen klimmen. Maar eerst iets drinken bij Jonah's, een restaurant hoog boven Whale beach met een fantastisch uitzicht op de oceaan. In het zonnetje - ik geloof dat er maar een paar dagen per jaar zijn dat de zon niet schijnt- op een mooi terras wat gedronken. Bijna iedereen die je spreekt komt ergens anders vandaan, Australie is duidelijk een immigratieland sinds zo'n 200 jaar. Het personeel vertelde dat er 's ochtends nog twee walvissen gespot waren!

Beneden op Whale beach zijn Merel en Max gelijk in de rockpool gedoken met snorkels om krabbetjes, zebravissen en ander gedierte te bewonderen. Wij zijn over de prachtige rotsen geklommen. We hadden geluk omdat de oceaan rustig was anders kun je hier niet lopen. Tim kon helemaal los gaan als freerunner en sprong van de ene steen naar de andere. Ook heeft hij ontdekt dat er een soort sponzen op de rotsen zitten die zich volzuigen met water na een golf en als je hierop drukt spuit er een straal uit.

Als we terugrijden komen we langs Billabong Beach waar veel Aboriginals gedood zijn. Een zwarte kant van het altijd zonnige Australie. Ik hoor dat in Tasmanië zelfs alle 220.000 aboriginals vermoord zijn. Goed om hier bij stil te staan - overigens een onderwerp dat voor de meeste Australiërs een taboe schijnt te zijn.

Rond half 6 terug - het is inmiddels donker- en afgezet bij Bathers Pavilion op het bekende Balmoral Beach waar ik met Hedde had afgesproken. Erg gezellig en de avond vloog voorbij met heerlijke wijntjes en mosselen.

Groet Mirjam